
Om Danmarksmesterskaberne
Der afholdes danmarksmesterskab i hver af de 4 banetyper; Eternit, beton, filt og Minigolf Open Standard. Der kåres desuden en gennemgående danmarksmester.
Turneringen spilles som en slagspilsturnering.
Kategoriseringer
Der spilles på tværs af aldersgrupper om Danske Mesterskaber
(DIF mesterskaber) i kategorierne:
- Damer
- Herrer
- 4 mands klubhold. Alle 4 spilleres resultater tæller
- Mix par
Derudover tildeles medaljer i følgende kategorier (DMgU mesterskaber):
- Herrer
- Damer
- Senior herrer – fra året efter de fyldte 45 til og med året, hvor de fylder 65 år.
- Senior damer – fra året efter de fyldte 45 til og med året, hvor de fylder 65 år.
- Veteran herrer – fra året efter de fyldte 65 år.
- Veteran damer – fra året efter de fyldte 65 år.
- Junior drenge – fra året efter de fyldte 15 til og med det år, hvor de fylder 19 år.
- Junior piger – fra året efter de fyldte 15 til og med det år, hvor de fylder 19 år.
- Minijunior drenge – til og med det år, hvor de fylder 15 år.
- Minijunior piger – til og med det år, hvor de fylder 15 år.
- Mix-par
- 4 mands klubhold
Ved færre end fire tilmeldte i en kategori bliver spillerne tilmeldt i en af TU fastsat alternativ række. Ungdomsrækkerne slås dog ikke sammen med voksenrækker.
Krav til værtsklubber
Den arrangerende klub forpligter sig til:
- At der under hele arrangementet sikres rimelige vilkår for DMgU’s officielle repræsentanter
- At der ikke opkræves træningsafgift eller omgangsbetaling på spilledagene samt de 3 foregående dage
- At banerne er spilleklare senest 14 dage inden turneringsstart – DMgU’s bestyrelse kan dispensere fra dette krav. Ved dispensation underrettes alle deltagende klubber.
- At stille 2-3 personer med tilstrækkelig turneringskompetence til rådighed, hvoraf den ene ressource anvendes til navneopråb af spillere til bane 1 samt sikre overholdelse af TU’s tidsplan. Arrangørs ressourcer skal møde på spillestedet efter aftale med TU
- At opstille præmieskammel med 1-2-3 plads til brug ved præmieoverrækkelse
- At sikre, at fælles opholdsrum er røgfri
Desuden gælder at:
- Følgende krav skal overholdes ved DMgU´s turneringer:
- Der skal være adgang til toiletter ved anlægget under hele arrangementet.
- Den arrangerende klub skal stille hjælpere til rådighed for turneringsudvalget.
- Der skal forefindes skrabere og koste i tilstrækkeligt omfang
- Der skal være åbent på anlægget mindst 1 time før turneringens start. Hvis en klub ikke overholder ovennævnte, kan TU udelukke denne fra at kunne afholde DMgU turneringer.
- Datoer for årets DMgU arrangementer skal senest offentliggøres den 1. oktober i året før arrangementernes afvikling. Spillesteder skal offentliggøres senest 3 måneder før turneringsstart.
Klubbernes ansøgninger om afholdelse af DM-Eternit, DM-Filt, DM-Beton eller DM-MOS skal være Turneringsudvalget i hænde senest 1. december året før.
- I forbindelse med DMgU-arrangementer betragtes tidsrummet fra kl. 06:00 og til turneringsstart på alle spilledage som officiel træningstid. Fra begyndelsen af den officielle træningstid er rygning og indtagelse af alkohol på anlægget forbudt. Afholdes DMgU-arrangementer hos baneejere med mere restriktive regler end ovenstående, så skal de lokale regler følges.