Forside / Ledelse

Ledelse

Dansk Minigolf Unions bestyrelse står for den daglige ledelse af unionen og arbejder for at fremme minigolfsporten nationalt.

Bestyrelsen ønsker at være åben, gennemsigtig og i øjenhøjde med klubber og medlemmer, så den bedst muligt kan repræsentere og støtte fællesskabet omkring sporten

Dansk Minigolf Unions bestyrelse har 1 formand, 1 næstformand, 1 kasserer, 2 menige medlemmer af bestyrelsen og 2 suppleanter. Forretningsordnen sætter retningslinjerne for bestyrelsens arbejde. Bestyrelsen står for den daglige ledelse af unionen og for at fremme minigolfsporten nationalt. Det sker i tæt samarbejde med lokalunioner, og nedsatte udvalg. Bestyrelsen står under ansvar over for repræsentantskabet.

På lige årstal vælges:

  • Formand
  • 2 bestyrelsesmedlemmer

På ulige årstal vælges:

  • Kasserer
  • 1 bestyrelsesmedlem

Dokumenter

FORRETNINGSORDEN

FORMÅL

FUNKTION

Bestyrelsens funktion er at varetage repræsentantskabets interesser i mellem repræsentantskabsmøder.
Bestyrelsen tegner og leder dermed dansk minigolf i dagligdagen, med et fokus på at bevare fortiden og imødekomme fremtidens minigolf. Denne funktion varetages gennem løbende møder i bestyrelsen, samt i tæt dialog med repræsentantskabet, de nedsatte- og de valgte udvalg i Dansk Minigolf Union.

I forlængelse af det tætte samarbejde med unionens nedsatte- og valgte udvalg har bestyrelsen udpeget forskellige repræsentanter, der sidder som kontaktpersoner i de fleste aktive udvalg i unionen, for at lette kommunikationen mellem udvalg og bestyrelse, samt varetage repræsentantskabets interesser på bedst
mulig vis.

Afslutningsvist varetager bestyrelsen al officiel kontakt med både Dansk Idræts Forbund (DIF), World Minigolf Federation (WMF) og European Minigolf Federation (EMF), ligesom det er repræsentanter af bestyrelsen, der repræsenterer Dansk Minigolf Union i officielle nationale såvel som internationale henseender.

BESTYRELSENS KOMPETENCER

Generelt bør bestyrelsesmedlemmer, såvel som udvalgsmedlemmer, være villige til at yde en indsats for andre og være klar på at tage arbejdshandskerne på. Derudover beror valget til en bestyrelsespost i høj grad på den tillid, der vises fra repræsentantskabets side, til at den enkelte kan varetage repræsentantskabet i organisationens daglige ledelse.
Konkret skal kassereren have været medlem af Dansk Minigolf Unions bestyrelse i mindst to år. Dette kan repræsentantskabet dog dispensere fra. Derudover er det væsentligt at medlemmer af bestyrelsen besidder en vis grad af organisatorisk forståelse, samt nærer kendskab til sporten og har en finger på pulsen ift. hvad der rører sig i dansk minigolf. Dette med henblik på løbende udvikling af organisationen,
samt at sikre fremtiden for dansk minigolf.

Det findes ønskværdigt, at bestyrelsen er bredt repræsenteret, både ift. klubber og landsdele. Derudover ses det ligeledes ønskværdigt, at bestyrelsen ligeledes er repræsenteret med medlemmer, der repræsenterer både et elite- og bredde perspektiv.

For habilitetsbestemmelser for udvalget henvises til § 28 af Dansk Minigolf Unions love.

MØDEVIRKSOMHED

Der skal afholdes minimum seks møder årligt, samt efter behov.

Der forelægger til hvert møde en dagsorden, som udviklingskonsulenten er ansvarlig for. Alle i bestyrelsen, konsulenten, samt medlemsforeninger og lokalunioner kan indsende emner hertil. Hvis medlemsforeninger eller lokalunioner har emner til bestyrelsesmøder fremsendes disse til bestyrelsen@minigolf.dk og konsulent@minigolf.dk senest 14 dage forud for bestyrelsesmøde.

Udviklingskonsulenten udsender 10 dage forud for mødet en reminder om mødet til bestyrelsen med et udkast til dagsorden, hvortil bestyrelsen supplerer med emner hertil. Den endelige dagsorden fremsendes til bestyrelsen senest to dage forud for mødet.

Der udarbejdes et beslutningsreferat for hvert møde, der offentliggøres på www.minigolf.dk senest 10 dage efter mødets afholdelse

BESLUTNINGSKOMPETENCE

Bestyrelsen tildeles, ved valget til bestyrelsen, beslutningskompetence på vegne af repræsentantskabet.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end 50% er til stede. Heraf skal minimum en af de tilstedeværende være formand eller kasserer. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende. I formandens fravær indtræder kassereren i dennes sted.

Repræsentantskabet spiller en afgørende rolle i styringen af minigolfsporten fremtid i Danmark.

Alle medlemmer af foreninger under Dansk Minigolf Union kan deltage i repræsentantskabsmødet og har ret til at tage ordet – deres klubrepræsentant har stemmeret.

Repræsentantskabet er den øverste myndighed i Dansk Minigolf Union og det eneste organ, der kan foretage ændringer i unionens love og regler.

Stemmeberettigede medlemmer af repræsentantskabet

Repræsentantskabets stemmeberettigede medlemmer består af:

  • De 7 medlemmer i Dansk Minigolf Unions bestyrelse
  • 4 lokalunionsrepræsentanter – en for hver lokalunion
  • Klubrepræsentanter (56 stemmer i 2024) hvis antal afhænger af den enkelte klubs medlemstal

Der er ingen dobbeltroller, således kan bestyrelsesmedlemmer ikke også være foreningsrepræsentanter.

Klubberne i Danske Minigolf Union repræsenteres i forhold antal medlemmer

  • 1 til 25 medlemmer: 1 stemme
  • 26-75 medlemmer: 2 stemmer
  • 76-150 medlemmer: 3 stemmer
  • Over 151 medlemmer: 4 stemmer

I 2024 havde klubberne således 56 stemme af i alt 65 stemmer

Mødestruktur og indkaldelse

  • Årlige møder: Repræsentantskabsmødet afholdes ordinært en lørdag i februar.
  • Ekstraordinære møder: Kan indkaldes af bestyrelsen eller på anmodning af en tredjedel af foreningerne under Dansk Minigolf Union.

Observatører: Bestyrelsen kan invitere andre til at overvære møderne med bestemte beføjelser.

Beslutningsproces

  • Stemmeregler: Alle afgørelser træffes ved simpelt flertal, undtagen lovændringer, der kræver to tredjedeles flertal
  • Afstemningsmetode: Normalt bestemmer dirigenten, men afstemining skal være skriftlig, hvis to stemmeberettigede forlanger det

Personligt fremmøde: Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.

Læs mere om repræsentantskabet i Love for Dansk Minigolf Union

Dansk Minigolf Unions medlemsskaber

Dansk Minigolf Union er medlem af de organisationer, der sætter de officielle rammer for sporten og som kan støtte økonomisk men også med rådgivning og udvikling i forhold til arbejdet i unionen.

DIF – Dansk Idrætsforbund

DIF understøtter 62 danske specialforbundene – herunder Dansk Minigolf Union – med det formål at fremme og udvikle dansk idræt.

WMF – World Minigolf Sport Federation

WMF er minigolfsportens overordnede organisation. Organisationen hjælper med at fremme sporten og arrangerer verdensmesterskaber og ungdomsverdens-/åbne europamesterskaber.

EMF – European Minigolfsport Federation

EMF er paraplyorganisation for minigolfspillere i Europa. EMF promoverer hvert år Senior Mesterskaber, Minigolf Champions League (tidligere kendt som European Cup) og i ulige år General Class Mesterskaber samt Senior Verdensmesterskaber.

Cookie-indstillinger